Bannerbilde

Roar Lindland; sesong 2019

Roar Lindland; sesong 2019

Vi tar av oss hatten, bøyer oss i støvet og applauderer for Roar Lindland. Racerbilsjåføren fra Lyngdal har gjennomført en sesong uten like.

Tekst: Inger Anita Merkesdal    Oppdatert:  19 november 2019

For andre året på rad sikret Roar Lindland sammenlagtseieren i ProAm-klassen i Porsche Supercup. I tillegg kjørte han i år inn til en fjerdeplass sammenlagt i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

I år vant han 8 av 10 løp og var raskest i alle kvalifiseringene. Det har ingen gjort før ham.

Det er mange som motvillige har sett denne bilen bakfra i år. – Det er en ubeskrivelig følelse å vite at nå er vi i mål i supercupen, forteller Roar Lindland.

– Og hvordan har du det nå når det er over?
– Det er ikke nå det er over, det er nå det begynner, sier han og ler, da vi ringer og gratulerer.


Takknemlig

Vinteren er egentlig ganske kort. Nå skal han summe seg og bestemme seg for veien videre. Det er blitt ganske nøyaktig 200 gjennomførte Porsche-løp siden vårt første intervju med Lindland. Det var i 2010, da samarbeidet med Skjæveland startet.
Allerede da hadde han store ambisjoner da det åpnet seg muligheter for å kjøre på et profesjonelt nivå med støtte fra Skjæveland og andre. Men ingen kunne da forutse denne utviklingen og slike resultater.
– I etterkant er det gøy å se tilbake på, og det er ikke bare på banen det har gått fort! Jeg har opplevd utrolig mye, lært mye og fått  samarbeide med mange fantastiske mennesker, forteller han ivrig – og tydelig takknemlig.
Skjæveland har vært en av støttespillerne hans siden 2010, ikke lenge etter kom også Multiblokk på banen. Roar Lindland har fra dag en snakket om vi, om teamet og om at resultatene er en konsekvens av felles innsats.

Kost – nytte prinsipp

Årets siste løp i ProAm-klassen i Porsche Supercup gikk på Autodromo Hermanos Rodriguez i Mexico City. Der stilte han som tittelforsvarer fra i fjor. I tillegg hadde han gjennom sesongen samlet poeng nok til at han først og fremst måtte gjennomføre. Derfor så vi en litt mer forsiktig Roar Lindland enn tidligere i sesongen.
Han reiste til Mexico for å vinne mesterskapet, ikke løpet. Derfor brukte han en ny taktikk på sesongens siste og avgjørende løp.– Jeg reiste til Mexico med en god magefølelse, men som jeg har sagt mange ganger før; du er ikke i mål før du er i mål, alt kan skje til siste sving. Drømmescenariet er alltid å vinne siste løpet, men her hadde jeg alt å tape hvis jeg ikke klarte å krysse mållinjen. En liten feil på en liten detalj, så er det kjørt, understreker han.


Han forberedte seg på millimeteren, og merket likevel spenningen de siste dagene.

– Men jeg våknet med en god følelse søndag morgen, og kjente på at dette skulle bli vår dag, og det ble det.



På begge løpene kjørte han inn til en tredjeplass. Det tapte han noen poeng på, men den prisen betalte han gladelig for å minimalisere all risiko.

Blir helt feil

Følelsen etter er ubeskrivelig.
– Jeg kjente på det i fjor også, men enda mer i år. Å vinne er selvfølgelig en personlig sak og noe jeg har jobbet for å nå. Men vi er et team, og når jeg setter meg i bilen er det så mange jeg vil vinne for. Jeg kjenner vel så mye på det med lagfølelsen og team-følelsen, som det med personlig suksess.

– Neste vår er det ti år siden starten. Hva tenker du nå?
– Vi har nådd så mye lengre enn hva vi kunne forutse for ti år siden. Å være der jeg er nå er fantastisk gøy, og jeg kjenner fortsatt at gløden er der. Dette handler om så mye, men å stoppe nå føles også helt feil. Så lenge andre vil være med og vi sammen ser at dette er noe vi vil gjøre, så satser jeg videre, svarer han.
Detaljene er ikke klare enda. I disse dager vurderer han alternativene og skal bruke tid på å lande på det beste. Men motivasjonen er uansett stor.


I løpet av finalehelgen var det tre hunder og førtiseks tusen tilskuere på tribunen, og Mexicanerne er et entusiastisk folkeslag, så det var avgjort god stemning!