Bannerbilde

Tre optimale lastebiler til Skjæveland og Multiblokk

Tre optimale lastebiler til Skjæveland og Multiblokk

For halvannet år siden begynte Geir Lillebø arbeidet med å utvikle nye spesialbygde lastebiler. Han startet med å sette sammen en kreativ gjeng full av kompetanse.

Tekst: Inger Anita Merkesdal    Oppdatert:  6 april 2018

Elementene Skjæveland frakter blir større og større, mens Multiblokks produkt i hovedsak leveres per pall.

I arbeidet med å utvikle de nye bilene har aktørene tatt utgangspunkt i nyttelasten. Aslak Storemyrs bil er laget for å frakte og losse rørdeler på 8,5 tonn. Egil Tjoras bil kan i løpet av 2,5 minutter øke lastekapasiteten med 3850 kilo ved at kranen løftes av. Alle tre bilene er uten støttebein foran. Det krever en spesiall konstruksjon og avstivning av chassiset, så man ikke kringlevrir dette når man begynner å heise.

Transportmagasinet har viet syv sider til en artikkel om Skjæveland og Multiblokks unike kranbiler. Den kan du lese her.

Willy Tjessem fikk ansvaret for å koordinere forarbeidet og gjennomføringen, bilene er levert av MAN og spesialtilpassingen gjennomført hos Paltek.

Artikkelen i Transport Magasinet er skrevet av Frode Tellevik. Han har også fotografert.