Bannerbilde

Det som kan komme ekstra – i hagen

Det som kan komme ekstra – i hagen

Noen ganger handler god kundeservice om å vise kundene muligheter.

Sola Hage & Anlegg AS har en samlet historikk på 25 år. Som anleggsgartnere flest arbeider de med nyanlegg, drift og vedlikehold av alle typer grøntanlegg. De har både privatkunder og kunder fra næringslivet, og som «alle andre» presenterer de seg som totalleverandør. Men Sola Hage & Anlegg er i tillegg flinke til å se løsninger og elementer kunden selv kanskje ikke har tenkt på. Det som noen ganger må til for å gi kunden en merverdi.

En skikkelig måte

Det er anleggsgartner Martin Sveinsvoll som anla firmaet. Han trenger litt tid til å tenke seg om før Anleggsgartner Martin Sveinsvoll.han kan svare på det med å selge ting i tillegg til det grunnleggende. Det man gjør på det jevne, blir noen ganger så selvfølgelig at en ikke reflekterer over det til daglig. Men ja; han er opptatt av gode kunderelasjoner. Da handler det om å se ting fra kundenes ståsted.

– For meg er det viktigste en god kundedialog, det første møtet er viktig. Det samme er god dialog underveis, forklarer Sveinsvoll.

Kunder flest ønsker seg en «fin» hage. Den skal de klare å vedlikeholde uten å måtte legge ned all innsats hele sommerhalvåret. De færreste har nok kunnskap til at de kan løse dette alene.

Skal gi glede

– Ofte har kunden et relativt klart bilde av hva de vil ha. I de aller fleste tilfeller tar jeg utgangspunkt i det. På befaring pleier jeg å trekke frem idéer underveis, men noen ganger blir det Bruk ulike typer belegningsstein i kombinasjon med treverk og naturstein. Variasjon forebygger kjedelige, grå flater. riktig å presentere disse etter hvert som arbeidet har startet. Det er ikke alt som er synlig på forhånd. I tillegg er det ikke alltid kunden kan forstå situasjonen ut fra en tegning. Det er noe annet å stå i hagerommet enn å se ting på papiret. Som regel blir kundene takknemlige fordi vi hjelper dem til å skape en enda bedre hage, forteller anleggsgartneren overbevisende.

– Jeg tror det er muligheter for komplimentering av hager. Ofte blir anlegg utført unødig enkle, anlegg som med små justeringer av elementer kan bli langt bedre uten store kostnader. Vi er opptatt av dette, men også vi kan nok bli enda flinkere. Målet er at kundene skal sitte igjen med en hage de er glade i og fornøyd med. En som gir glede.

– Mange ganger startet vi på et prosjekt, så ender vi med noe annet enn det kunden hadde tenkt på i utgangspunktet. Etter hvert som hagen utvikler seg, ser en mulighetene, forklarer anleggsgartneren. I denne hagen har de blant annet bygget hagestuen til venstre.

En skaper og bygger

Martin Sveinsvoll setter pris på å stelle i sin egen hage, selv om andres utgjør hele arbeidsdagen.
– Jeg liker å skape. Det er nok en del av drivkraften min og det har det vel alltid vært.

– Hva er en god hage for deg?
– Vi vet hva som fungerer. Det må tilpasses hvert enkelt prosjekt, men et trivelig og funksjonelt uterom skal inneholde beplantning og gulvflater, gjerne både stein, betongbelegg og tre. Den skal være funksjonelt, med lite vedlikehold . Og så må den være innbydende både på dagtid og om kvelden. Da handler det om belysning i belegningsstein og murer, ramser han erfarent opp.

– Så værhardt som vi har det her, anbefaler han også levegger og vinterhager, eller andre areal med et tak over.
– Leverer dere det også?
– Vi er opptatt av å skape kundeløsninger, derfor har vi ansatt folk som kan alt fra A til Å. Vi sier aldri nei.

Selskapet har også spesialisert seg på å levere gjerder. Disse i treverk, i kombinasjon med en solid og varig mur av blokker fra Multiblokk, er vedlikeholdsvennlige og varige.


Utegulv av belegningsstein og oppbygget bed av Kubbemur gir varige og lettstelte løsninger. Belysning innfelt i muren øker både trygghet og trivselen.